KTV, ticket - -> Schiphol en Airco - Reisverslag uit Peking, China van Job Beuzel - WaarBenJij.nu KTV, ticket - -> Schiphol en Airco - Reisverslag uit Peking, China van Job Beuzel - WaarBenJij.nu

KTV, ticket - -> Schiphol en Airco

Door: Job Beuzel

Blijf op de hoogte en volg Job

03 September 2019 | China, Peking

Het is eind mei/begin juni en vol goede moed heb ik het voornemen om regelmatig wat te schrijven. Men schrijft 3 september en na 3 maanden stilte is het dan eindelijk weer tijd voor een nieuwe aflevering van rooie in China.

Ik begin meteen maar met de elephant in the room, het ticket naar Schiphol. Wait what?!?! Het zit kort en bondig zo: het is eind juni, midden in de Chinese zomer. Buiten een heerlijke 37 tot 39 graden en mijn school heeft even niet aan airco gedacht tijdens het ontwerp. Ouders klagen over de extreme hitte in de lokalen, niet gek als het binnen ook zo'n 35 a 35 graden is (zie foto voor bewijs). De manager besluit om te toko dicht te gooien voor 4 weken. Oftewel, geen lessen, geen kinderen en al die weken 9u per dag kantoorwerk verrichten. Terwijl er in de tussentijd airco zal worden geïnstalleerd. Niet het droomscenario waar ik op had gehoopt. Ik word er zelfs zo depri van dat ik kijk naar de goedkoopste datum om een ticket te boeken naar Schiphol. Ook het huuraanbod aan woningen in Deventer volg ik op de voet. Je kunt wel stellen dat ik er goed doorheen zat.
Maar toch was er dat stemmetje in mijn achterhoofd: je hebt het helemaal geen goede kans kunnen geven. En dat bleef me maar achtervolgen. Fast forward een aantal weken en de goede moed, de goede hoop en het lerarenbloed stroomt weer door mijn aderen.

In plaats van het op lange termijn te bekijken ga ik nu mijn beslissingen maken per 'Visa Run' termijn. Ik moet namelijk iedere 3 maanden naar Seoul, Zuid-Korea, om een nieuw Chinees visum te krijgen. Maar het vooruitzicht van herfst, winter en de temperaturen die daar bij horen maken me nu al gelukkig. Zo'n 4 maanden iedere dag tussen 35 en 40 graden leven komt nu toch echt wel m'n strot uit.

Tot zover mijn gezanik over airco en de temperaturen. Ik maak ook zat leuke dingen mee. Zo hebben nu toch eindelijk alle collega's de kat uit de boom gekeken en hebben ze door dat deze rare, rooie, lange westerse leraar toch wel enigszins te vertrouwen is. Wellicht hebben daar mijn eerder onontdekte karaoke talenten daar aan meegewerkt.

Een aantal weken terug hebben wij namelijk ons eerste teambuilding uitje met het personeel gehad. Eerst met z'n allen hot pot eten, mijn nieuwe favoriete bezigheid, waarna we vervolgens in een lange stoet met de chinese OV-fiets naar de KTV zijn verplaatst. De KTV is voor china/Azië kenners een bekend begrip.

Vrijwel mijn gehele vrije weekend gewijd aan het leren van de tekst van een ancient chinees liedje. Want met mijn veel te enthousiaste en zelfverzekerde kop had ik beloofd dat ik 'wel even een Chinees liedje ging zingen'. De microfoon stond klaar, de eerste noten klonken en in mijn beste vloeiend Chinees geef ik me toch een performance. Alle stoelen in the Voice zouden zijn gedraaid.
De dagen erna vlogen de opmerkingen als "You chinese very good" en "Singing very nice" me om de oren. Zouden al die uren onder de douche en mijn talloze gehoor beschadiging achtige Freddie Mercury imitaties dan toch geholpen hebben?! De beelden bestaan, maar deze deel ik alleen op aanvraag. Wat goed is moet je koesteren zeg maar. Echter was dit zeker niet mijn persoonlijke hoogtepunt.

Al scrollend door het aanbod van deze KTV zie ik in een ooghoek ABBA staan. Voor de zekerheid toch nog even een keer checken, maar jawel Waterloo staat gewoon in het rijtje. Ik kon mijn geluk niet op. Het voelde alsof mijn leven leidde naar dit ene moment. Ik negeer de playlist van mijn collega's en zet Waterloo uiteraard als eerste in het rijtje.
Nu zegt men altijd "gelukkig hebben we foto's/beelden nog". Maar in dit geval ben ik er niet zo zeker van. Maar voor degene die het aandurven, awkward situaties kunnen hendelen en geen zwakke maag hebben zijn de beelden te vinden op mijn instagram (job_beuzel). Sterkte alvast en een laatste disclaimer: betreden op eigen risico.

Anyway, ik kan nog zo veel meer vertellen over wat mij overkomt en wat er om mij heen gebeurd. Want in Beijing kan alles, dat heb ik nu inmiddels wel door. Maar dat is voor een volgend reisverslag. En ik beloof u bij deze dat dit niet weer zo lang gaat duren.

De groeten en tot ziens!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Job

Actief sinds 26 Mei 2019
Verslag gelezen: 149
Totaal aantal bezoekers 1759

Voorgaande reizen:

21 Mei 2019 - 21 Mei 2020

Achter de schermen in China

Landen bezocht: